berlintravelguide

Alla inlägg under februari 2013

Av Berlin Admin - 5 februari 2013 15:10



                                                              ROSENTHALERPLATZ

 

 


Rosenthalerplatz är egentligen inte ett område som är det mest attraktiva i Berlin,men är man i Rosenthalerplatz tycker jag att man ska passa på att köpa/shoppa eftersom det finns lite "småbutiker" lite överallt och om man av någon anledning helt plötsligt vill träna är Rosenthalerplatz perfekt!

 

-Rosenthalerplatz ligger nästan i utkanten av Berlin.Rosa-Luxenburg-Platz ,Mulackstraße,Weinmeisterstraße  och Torstraße ligger nära. Torstraße är "huvudcentra" i Rosenthaler Platz. I Rosenthalerplatz finns,liksom i USA, "subways".. där man går ner dit för att ta U-Bahn (=tyska tåg) 

 

Det som är bra med Rosenthalerplatz är att man lätt kan ta närmaste U-Bahn in till "stan".

Med U8:an är man där på nolltid."U8 Berlin heter den för att vara exakt".

 

 

- Eller...så tar man tåget.

 

- Det finns ett fint hotell som kallas för "All Seasons Hotel".
Hemsidan:  all-seasons-hotels.com

Priser: ca 575 :- (för en natt,all inclusive)

Adress: Brunnenstraße 1-2, 10119 Berlin,

 

 

 

 

 

Man känner igen om man är i Rosenthaler Platz om vägarna är färgade =) 

 

 

 

 

Längst fram skymtar "Fernsehturm" ! 

 

 

 

 

 

 


Trafiken....


 

 

Där har vi "subway"-en.

 

 


 

Ännu längre bort ligger "Hackescher Markt" som är ett torg och alldeles underbart.
Här var jag med mina släktingar en gång när det var sommar..det passar perfekt eftersom det är en så härlig stämmning och man kan sitta ner och bara ta det lugnt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                          

                                                                                        ÖLAR

 

 


Av egen erfarenhet är jag ingen öl-älskare men är man i Berlin måste man ändå "smaka" ..    Det är ändå inte VARJE DAG man åker dit.

När jag var i Berlin var jag motvillig till att dricka öl men det är inte så farligt.
De flesta gillar ju tyskt vin har jag för mig ?...

 

En typisk öl från Berlin är Weisse och det jag gillar med Weisse är att den inte är så pass sur som ölar annars kan vara.

Weisse har man på de flesta pubarna,restaurangerna,cafèerna,vart har man inte det?... 

 

 

 

 

 

  '

 

Weisse  utgörs av ett syrligt ljus öl med antingen en tillsats av sats av hallon eller "myskmadra",som då gör det till en alkoholsvag förfriskning..

 

 

 

 

Den till höger föredrar jag :)) . En kostade ca 3-4 € eftersom det var rätt mycket man fick i ett glas...ni ser ju själva på bilden.

 

 

 

"Berliner Fassbrause" är som en äpplelemonad fast dock väldigt sur,den smakar som riktig stark mineralvatten med en svag tillsats av äppelsyra.. denna är att rekommendera för den som vill ha en svagare dryck =)

Det är mer en läsksaft :), den finns att köpa som läsk också :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den sista ölen är "Berliner Molle"- Schultheiss Pilsener.
Denna ölen kan man välja med "Strippe" , med "Strippe" menas korn eller kumminbrännvin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Dessa ölar som jag nyss nämnde,alltså : Berliner Weisse,Fassbrause och Berliner Molle Schultheisspilsener får man hålla utkik efter om man är i Berlin.
Är man i Berlin ska man dricka ÄKTA Berlinskt ÖL.   

Euron är inte heller så hög nu så man får passa på när man väl kan!




 

 

 

 

 

 

 


 

 


Information om min reseblogg

VÄLKOMMEN....

till min reseguide-blogg om Berlin - Europas egna s.k "New York".

Här får du tips och mycket information om min favoritstad i Europa :)

Den riktar sig främst till studenter i Sverige men alla får och kan naturligtvis ta del av den

Frågeställning & undran

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Berlin-reseguide !

EASIEST WAY 2 BERLIN


Ovido - Quiz & Flashcards