berlintravelguide

Alla inlägg under december 2012

Av Berlin Admin - 29 december 2012 21:16



                                                               DEUTSCH!      

 

 


Det tyska språket påminner mycket om svenskan och engelskan i vissa fall.
Ett ex. på detta är ordet hus



SV             ENG                 TY


Hus          House              Haus

 

 


En skillnad mellan tyskan och svenskan är att ibland när man talar tyska så har man en omvänd/något udda ordföljd.
T.ex om jag ska säga "jag ska åka till Berlin nu" blir det istället "jag ska nu till Berlin åka" som heter :

"Ich will jetzt nach Berlin fahren".



Det här inlägget kommer förhoppningsvis att hjälpa dig med vanliga fraser som du behöver för att klara dig om du hamnar i en situation där dessa fraser krävs,det kan ju hända att man stöter på någon som inte kan prata engelska i Tyskland?





 






Först kommer hälsningsfraserna (såklart!)              



Hej-Hallo

God morgon-Guten Morgen
Goddag-Guten Tag
God kväll-Guten Abend

Godnatt-Gute Nacht
Hur är det?-Wie geht es dir?/Wie geht es Ihnen? (när man snackar med någon okänd eller äldre för att vara artig) Vanligast är det att man säger : Wie geht's ? (uttalas "vigets" , man drar dock ut lite på e:et!)

 

alt. : "Was ist?"

 

Bra tack-Gut danke

Jättebra-Toll/spitze/Prima (vanligt att man säger "Prima")

Dålig/dåligt-schlimm,schlecht

Kunde ha varit sämre-Könnte (ja) schlimmer sein * ja betyder ju som i svenskan "ja" men är även ett sånt där litet ord som används för att "betona" meningen. Vi i Sverige använder oss mycket av t.ex "ju".

 

Ja-Ja
Nej-Nein (uttalas : naijn- ungefär som man på engelska säger 9 "nine")

Tack-Danke
Ja tack-Ja,danke

Nej tack-Nein danke

Varsågod-Bitte (kan i vissa sammanhang också betyda "snälla")

Lycka till-Viel Glück ( bokstaven "ü" uttalas ungefär som ett vanligt "y")

Trevlig resa-Gute Reise/Viel Spass ("Gute Reise" uttalas : "gutte raijse" och "Viel Spass" uttalas : "fil shpass")

 

Ursäkta-Entschuldigung
Jag heter-Ich heisse (uttalas : "Ish haijse")

Vad heter du?-Wie heisst du?
Vad heter Ni?-Wie heissen Sie? ( "Sie" uttalas ungefär "Zi" , S:et ska alltså i detta fallet strävas efter att uttalas mer som ett "Z")

 

Om du hamnar i en situation då du verkligen inte hajar något som du blir frågad om eller tillsagd etc. så kan du bara säga:(utan att det uppstår komplikationer )

 

"Ich verstehe nicht" eller "Entschuldigung,aber ich kann nicht/kein Deutsch sprechen":

 

"Ich verstehe nicht" betyder: "Jag förstår inte" 

"Entschuldigung,aber ich kann nicht/kein Deutsch sprechen" betyder: "Förlåt,men jag kan inte prata/kan ingen tyska"

 

* Ordet "kein" betyder ingen och uttalas : "kaijn".

 

Trevligt att träffas(det var kul att lära känna dig betyder det rent ordagrant,hursomhelst)-

"Es war nett,sie kennenzulernen"

 

Vad sa du?-Was hast du gesagt? eller "Wie bitte"?

Kan jag fråga dig en sak?-Kann ich Ihnen eine Frage stellen?

Ett ögonblick-Einen Augenblick,bitte

Förlåt-Entschuldigung

Gärna-Sehr gern

Hjälp!-Hilfe!
Hur?-Wie?

Hur dags/när?-Wann?



Hur mycket?-Wie viel?

 

Om du vill fråga var närmaste busstation ligger ,kan du säga:

 

"Wo liegt die nächste Busshaltestelle?" (uppmärksamma att "nächste" uttalas "nexte" !)

 

Var ligger närmaste postbank?-Wo ist die nächste Post(Bank)?

När kommer nästa tåg?-Wann kommt der nächste Zug?

 

Tusen tack-Tausend Dank eller "Herzlichen Dank"

Tack så mycket för er hjälp (hjälpen) -Vielen Dank für Ihre Hilfe

Tyvärr!-Leider!

Tack detsamma-Danke gleichfalls   ("gleichfalls" uttalas "glaishfalls")

 

Ingen orsak-Gern geschehen
Inte alls-Ganz und gar nicht

 

Jag behöver-Ich brauche
Jag skulle vilja ha (om du nu ska beställa något) - Ich möchte

Javisst-Ja,natürlich

Kan jag få-Geben Sie mir bitte..

Kan Ni säga mig?-Können Sie mir bitte sagen,wo...?

Kan Ni visa mig?-Können Sie mir bitte zeigen,wo...?

 

Lite-Ein bisschen

Med nöje-Mit vergnügen

Skål!-Prost!(Säg det gärna när du dricker en berlinsk "Molle" eller liknande...)

Smaklig måltid-Guten Appetit

Det finns-es gibt..

Det gör ingenting!-Das macht nichts!

 

Vi ses i morgon-Bis morgen (ska du säga vi ses senare blir det "bis später", "bis bald" för "vi ses snart" etc.)

 

ÖVRIGA UTTRYCK (SKYLTAR) O.D

 


rechts-höger
links-vänster

nach rechts-till höger
nach links-till vänster

 

Damen-damer

Herren-herrar

 

Eingang-ingång
Ausgang-utgång

 

frei-ledigt

besetzt-upptaget

 

"Rauchen verboten"-rökning förbjuden

 

geschlossen-stängt

geöffnet-öppnat

 

Willkommen-välkommen

Herzlich willkommen-(hjärtligt) välkomna

 

 

 

   

 

 

 

 

 

   SPRÅK OCH NATIONALITET

 

 

"Jag kommer från Sverige"- "Ich komme nach Schweden"


"Vartifrån är Ni?" - "Woher kommen Sie?"

 

"Jag är svensk (svenska)" - "Ich bin Schwede (mask.) / Schwedin (fem.) eller bara : "Ich bin Schwedisch" 

 

"Talar Ni tyska/talar du tyska?" -  " Sprechen Sie deutsch /Sprichst du deutsch? "

 

"Jag pratar inte så bra tyska,men jag förstår lite" -" Ich spreche nicht so gut Deutsch ,aber ich verstehe ein bisschen"

 

"Jag talar inte tyska" - "Ich spreche nicht/kein Deutsch"

 

"Kan Ni tala lite långsammare?"-"Können Sie bitte etwas langsamer sprechen?"

 

"Jag hör dig inte"- "Ich höre dich nicht"

"Var snäll och säg om det" - "Könnten Sie das bitte wiederholen?"

"Vad betyder det här?" - "Was bedeutet das?"

 

 

.... och slutligen - KLOCKAN. 

Vill du fråga vad klockan är finns det två olika sätt:


Antingen väljer du att säga : "Wie spät ist es?" (betyder egentligen "hur sent är det?"

 

eller

 

"Wie viel Uhr ist es?" 

 

 


Det här klippet är bara för ....sjukt?!    HEHE 

 

    Kolla bara :    

 

 

 

 


 


(http://www.youtube.com/watch?v=8B3a4nKBZ3U)

 

 

 

 

TSCHÜSSI !

 

Tidigare månad - Senare månad

Information om min reseblogg

VÄLKOMMEN....

till min reseguide-blogg om Berlin - Europas egna s.k "New York".

Här får du tips och mycket information om min favoritstad i Europa :)

Den riktar sig främst till studenter i Sverige men alla får och kan naturligtvis ta del av den

Frågeställning & undran

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Berlin-reseguide !

EASIEST WAY 2 BERLIN


Ovido - Quiz & Flashcards